Skip to main content

Vlamingen en Nederlanders. We spreken dezelfde taal, maar we zijn toch erg verschillend, zo blijkt eens te meer uit cijfers van zoekertjesplatform 2dehands en het Nederlandse zusterbedrijf Marktplaats.

Terwijl in de eerste jaarhelft van 2021 op 2dehands nog meer dan 11 miljoen keer werd gezocht naar een (vouw)caravan, mobil- of motorhome, was dat in de eerste zes maanden van 2022 nog slecht de helft: 5,5 mijoen keer. Als we tegelijk kijken naar het aantal caravans en mobilhomes die op 2dehands te koop worden aangeboden, dan telden we van januari tot en met juni 2021 nog 55.553 stuks, terwijl de teller eind juni 2022 tot 79.508 caravans en mobilhomes opliep, een stijging van 43%. “Het lijkt erop dat heel wat mensen zich tijdens corona een mobilhome of caravan hebben aangeschaft om ondanks de reisbeperkingen toch op vakantie te kunnen gaan”, verduidelijkt Aleksandra Vidanovski van 2dehands.be. “Wellicht beantwoordde deze vorm van reizen niet helemaal aan hun verwachtingen en willen ze er nu weer van af.”

Precies de omgekeerde trend ziet Marktplaats in Nederland. Daar steeg het aantal zoekopdrachten naar caravan of mobilhome van 9 miljoen in het eerste semester van 2021 tot 14 miljoen dit jaar. Als verklaring voor de opmerkelijke stijging kijkt men bij onze Noorderburen vooral naar de onrust en chaos in de luchtvaartsector, maar ook naar het aantal coronabesmettingen die er opnieuw stijgen.