Skip to main content
2022-nlConsumenten

De grote lenteschoonmaak, nog populairder sinds corona… Een proper huis zorgt voor overzicht, ruimte én innerlijke rust!

By 2 mei 2022februari 14th, 2023Geen reacties

Voel je bij het eerste lentezonnetje ook een onweerstaanbare drang om je huis een grondige poetsbeurt te geven? Dan ben je niet alleen. Driekwart van de Belgen slaat elk voorjaar aan het poetsen. Dit zorgt trouwens niet alleen voor een propere woning, maar ook voor meer innerlijke rust, zo blijkt uit een online onderzoek bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands.be, De Kringwinkel, Cash Converters en Happy Troc / Happy Cash.

 Ook voor de covid-pandemie was de grote lenteschoonmaak al populair en die populariteit blijkt door het verplichte corona-thuiszitten nog flink gestegen. Driekwart van de Belgen (75,7%) sloeg ijverig aan het poetsen bij het begin van de lente. Voor corona was dit nog 69,6%. De grote lenteschoonmaak is blijkbaar ook iets voor alle leeftijden, want het percentage is voor twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers en 55-plussers constant. Ook het geslacht speelt nagenoeg geen rol: 75,2% van de mannen slaat bij het begin van de lente aan het poetsen, bij vrouwen is dat 76,1%.

 Top 10 – Wat houdt een grote lenteschoonmaak in?
1Alle kasten worden opgeruimd en geordend (59,1%)
2Er wordt gepoetst op, achter en onder voorwerpen die gewoonlijk niet verplaatst worden (50,9%)
3Het stof wordt overal afgenomen (50,4%)
4De koelkast wordt schoongemaakt (49,8%)
5Alle kasten worden vanbinnen en –buiten afgewassen (49,5%)
6Alle ramen worden gepoetst (46,7%)
7De spinnenwebben op de muren en in de kasten worden verwijderd (41%)
8De gordijnen worden gewassen (39,5%)
9De diepvriezer wordt ontdooid (39,5%)
10De oven en roosters worden gepoetst en ontvet (37,5%)

Weggeven, verkopen of bijhouden?

Bij het opruimen, komen vrijwel alle Belgen (96,5%) overbodige spullen tegen in de kasten of op zolder. We stoten daarbij het vaakst op ongedragen kledingstukken (46,7%), boeken (27,8%), speelgoed (25,2%), decoratie-artikelen (23,9%), CD’s, DVD’s en games (15,6%), meubelen (14,9%), baby-artikelen (12,2%) en multimedia (10%).

Maar wat te doen met deze overtollige spullen? Ongeveer de helft van de Belgen geeft ze weg aan vrienden, kennissen of familie (47,2%) of aan De Kringwinkel (45,1%). Ruim een derde (37,8%) verkoopt ze. Verkopen is iets populairder bij Franstaligen (40,5%) dan bij Nederlandstaligen (35,6%). Van sommige spullen (30,1%) kunnen we geen afscheid nemen en die houden we bij op zolder of in de kast. Een aantal zaken (26,6%) belanden resoluut in de vuilnisbak. Opvallend: Nederlandstaligen (29,7%) gooien meer spullen weg dan Franstaligen (22,8%).

De schatten op zolder brengen ook daadwerkelijk extra centen op. 19,7% zegt meer dan 200 euro verdiend te hebben met de spullen die na de lenteschoonmaak werden verkocht, 18,6% hield er tussen 101 en 200 euro aan over en 29,4% werd tussen 50 en 100 euro rijker.

Een proper huis = een opgeruimde geest

We houden niet alleen een grote schoonmaak om een proper huis te hebben (58,2%,  62,2%  Nederlandstaligen en 53,3% Franstaligen). Iets minder dan de helft van de respondenten (46,1%) geeft aan dat een opgeruimde en schone woning hen meer innerlijke rust geeft. Een aangenaam gevolg is dat we zo ook meer overzicht en ruimte creëren in onze woning (45,6%). 1 op de 5 Belgen (23,7%) die een grote schoonmaak houden, vinden dit ook goed voor hun mentale gezondheid.

Methodologie 
Het online onderzoek werd tussen 22 maart en 1 april 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van, 2dehands, Cash Converters, De Kringwinkel en Happy Troc / Happy Cash. 2.000 Belgen werden ondervraagd. Het onderzoek is representatief naar taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,19%.