Skip to main content

Met maandelijks zowat 3 miljoen bezoekers is 2dehands de populairste zoekertjessite van het land. Uit het zoekgedrag van de bezoekers op de website kunnen we heel wat afleiden over wat er leeft in de maatschappij. Tijdens afgelopen zomer (juni-augustus) bleek ‘gratis’ opnieuw de meest populaire zoekterm: op drie maanden tijd werd het woord maar liefst 4,73 miljoen keer ingetikt, tegenover 3,43 miljoen in dezelfde periode vorig jaar (+38%). Verder zien we dat heel wat mensen nu al op zoek zijn naar een houtkachel om hun huis te verwarmen, tijdens de hittegolf zoeken we verkoeling in een eigen zwembad en Tomorrowland blijkt veruit het populairste festival te zijn.

In de zomer van 2022 bleek de energiecrisis, die na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne ontstond, in een versnelling te raken. Als gevolg gingen steeds meer mensen op zoek naar alternatieve energievoorziening. Op 2dehands.be werd massaal gezocht naar duurzame oplossingen als zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers. De lijst van populairste zoektermen in deze categorie wordt echter aangevoerd door de hout- en pelletkachel, op respectievelijk de eerste en tweede plaats. De zoekterm houtkachel werd de afgelopen 3 maanden maar liefst 275.000 keer ingetikt, meer dan drie keer zo vaak als in dezelfde periode vorig jaar.

Zoekterm1/6/2021 tot 27/8/20211/6/2022 tot 27/8/2022 Vergelijking 2021-2022
houtkachel88.262275.630+212%
pelletkachel67.326188.825 +180%
zonnepanelen36.553 122.562+235%
warmtepomp22.657 35.653+57%
zonneboiler2.79223.100+727%
haard495876 +77%

De zomer van 2022 zal vooral ook in ons geheugen gegrift blijven als een warme, droge zomer, zeker in vergelijking met die van vorig jaar. Mensen hadden nood aan verkoeling en buitenactiviteiten. In de top 5 van populairste zoektermen staat het zwembad op 1, gevolgd door de airco en barbecue. De ventilator en de ijsmachine maken het lijstje compleet.

Zoekterm1/6/2021 tot 27/8/20211/6/2022 tot 27/8/2022 Vergelijking 2021-2022
zwembad250.457332.453+33%
airco78.246131.784 +68%
barbecue73.184107.940+47%
ventilator31.436 57.539+83%
ijsmachine33.58641.223+23%

2022 was ook de zomer van festivals en de knaldrang. Na 2 corona-zomers mochten we weer uit de bol gaan. Ondanks het grote aanbod, bleken heel veel mensen nog op zoek naar tickets. Als we afgaan op het aantal keer dat de zoekterm in de periode juni tot en met augustus werd ingetikt, steekt Tomorrowland er met kop en schouders uit als populairste festival. Ook tickets voor de Coldplay concerten waren erg gewild. Op de derde en vierde plaats volgen Rock Werchter en Pukkelpop.

 Festival/ConcertAantal keer gezocht (tussen 1/6/2021 en 27/8/2022)
1tomorrowland258.047
2coldplay176.615
3rock werchter 87.097
4pukkelpop83.131
5graspop27.004
6lokerse feesten14.431
7dour festival6.187
8alcatraz5.390
9les ardentes3.293
10couleur cafe2.254

De top 10 van populaire zoektermen werd afgelopen zomer aangevoerd door het woord gratis. Verder in de lijst staan – op brandhout na – heel wat woorden die met vrije tijd, vakantie of mobiliteit te maken hebben: mobilhome, fiets, caravan, lichte vracht, camper, oldtimer, BMW en elektrische fiets.

 ZoektermAantal keer gezocht (tussen 1/6/2021 en 27/8/2022)
1gratis4.730.536
2mobilhome1.336.175
3fiets943.487
4brandhout885.297
5caravan839.707
6lichte vracht742.343
7camper738.820
8oldtimer731.516
9bmw663.484
10elektrische fiets659.404

Aleksandra Vidanovski, woordvoerster van 2dehands: “Het is opmerkelijk dat een pak meer mensen op zoek zijn naar gratis spullen. Ongetwijfeld is dit een gevolg van de huidige economische crisis en de impact hiervan op onze koopkracht. We gaan er dan ook vanuit dat tweedehands kopen en verkopen in de komende maanden nog relevanter zal worden. Door de stijgende prijzen, wordt de keuze voor tweedehands immers voor een nog grotere groep mensen een aantrekkelijke oplossing”.