… een proper huis zorgt voor overzicht, innerlijke rust en kan bovendien geld opleveren.
Voel je bij het eerste lentezonnetje ook een onweerstaanbare drang om je huis een grondige poetsbeurt te geven? Dan ben je niet alleen. Meer dan driekwart van de Belgen slaat elk voorjaar aan het poetsen. Dit zorgt trouwens niet alleen voor een propere woning, maar ook voor meer innerlijke rust. Bovendien kan het ook een extra centje opleveren. Vier op de tien “lentepoetsers” verkopen spullen die ze niet langer nodig hebben. Gemiddeld verdienen ze hier 105 euro mee, zo blijkt uit een online onderzoek bij 2.000 Belgen in opdracht van 2dehands.be, De Kringwinkel, Cash Converters en Happy Troc/Happy Cash.
De grote lenteschoonmaak blijft een vaste waarde voor een steeds grotere groep Belgen. Meer dan driekwart van onze landgenoten (76,9%) slaat ijverig aan het poetsen bij het begin van de lente. Vorig jaar was dit 75,7%, voor corona was dit nog 69,6%. De grote lenteschoonmaak is blijkbaar ook iets voor alle leeftijden, want het percentage is voor twintigers, dertigers, veertigers, vijftigers en 55-plussers constant. Ook het geslacht speelt nagenoeg geen rol: 75,8% van de mannen organiseert een lenteschoonmaak, bij vrouwen is dat 78,4%.
Top 10 – Wat houdt een grote lenteschoonmaak in ?
- Alle kasten worden opgeruimd en geordend (60,7%)
- Alle kasten worden vanbinnen en –buiten afgewassen (51,4%)
- De koelkast wordt schoongemaakt (51,4%)
- Er wordt gepoetst op, achter en onder voorwerpen die gewoonlijk niet verplaatst worden (50,9%)
- Het stof wordt overal afgenomen (50,4%)
- Alle ramen worden gepoetst (46,6%)
- De spinnenwebben op de muren en in de kasten worden verwijderd (42,8%)
- De diepvriezer wordt ontdooid (40,6%)
- De oven en roosters worden gepoetst en ontvet (40,1%)
- De gordijnen worden gewassen (40,0%)
Weggeven, verkopen of bijhouden?
Bij het opruimen, komen vrijwel alle Belgen (97,4%) overbodige spullen tegen in de kasten of op zolder. We stoten daarbij het vaakst op ongedragen kledingstukken (49,2%), boeken (32,2%), decoratie-artikelen (24,3%), speelgoed (24,1%), CD’s, DVD’s en games (18,7%), meubelen (17%), baby-artikelen (12,2%) en multimedia (11,9%).
Maar wat te doen met deze overtollige spullen? De helft van de Belgen geeft ze wel eens weg aan vrienden, kennissen of familie (50,3%) of aan De Kringwinkel (45,8%). Vier op de tien (42,2%, t.o.v. 37,8% een jaar geleden) verkoopt ze. Verkopen is een pak populairder bij Franstaligen (46,4%) dan bij Nederlandstaligen (38,7%). Van sommige spullen (29,3%) kunnen we dan weer geen afscheid nemen en die houden we bij op zolder of in de kast. Een aantal zaken (26,3%) belandt resoluut in de vuilnisbak. Opvallend: Nederlandstaligen (29,5%) gooien meer spullen weg dan Franstaligen (22,3%).
Die schatten op zolder brengen ook daadwerkelijk extra centen op voor wie moeite doet om ze te verkopen. 13,9% zegt meer dan 200 euro verdiend te hebben met de spullen die na de lenteschoonmaak werden verkocht, 17,4% hield er tussen 101 en 200 euro aan over en 34,3% werd tussen 50 en 100 euro rijker. Gemiddeld bedraagt de opbrengst 105 euro.
Een proper huis = een opgeruimde geest
We houden niet alleen een grote schoonmaak om een proper huis te hebben (59,6%, 63,1% Nederlandstaligen en 55,1% Franstaligen). Een aangenaam gevolg is dat we zo ook meer overzicht en ruimte creëren in onze woning (48,6%). Iets minder dan de helft van de respondenten (47,4%) geeft aan dat een opgeruimde en schone woning hen meer innerlijke rust geeft. Eén op de vijf Belgen (24,4%) die een grote schoonmaak houden, vinden dit ook goed voor hun mentale gezondheid.
Methodologie
Het online onderzoek werd tussen 25 maart en 6 april 2023 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van, 2dehands, Cash Converters, De Kringwinkel en Happy Troc / Happy Cash. 2.000 Belgen werden ondervraagd. Het onderzoek is representatief naar taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,08%.