Skip to main content
2024-nlConsumenten

Moederdag draait om creativiteit en quality time, niet om commercie

By 8 mei 2024Geen reacties

Uit een onderzoek bij 1.000 Belgen, uitgevoerd door IVOX in opdracht van 2dehands.be, blijkt dat moederdag voor de meerderheid van de moeders geen puur commercieel feest is. Maar liefst 68,9% van de moeders zijn het er niet mee eens dat moederdag louter draait om commerciële doeleinden.

Wat opvalt is dat moeders creativiteit en persoonlijke aandacht hoog op hun verlanglijstje hebben staan. Bijna vier op de tien moeders (38,2%) gaven aan dat het leukste cadeau dat ze ooit voor moederdag kregen, een zelfgemaakt geschenk was, geknutseld door hun kinderen. De traditionele bloemenruiker of plant staat weliswaar op de tweede plaats (14,6%), maar scoort lang niet zo hoog als de zelfgemaakte cadeaus.

Het leukste geschenk dat ik ooit kreeg voor moederdag was:
Een zelfgemaakt cadeau dat de kinderen hadden geknutseld op school 38,2%
Een ruiker bloemen of plant 14,6%
Een cadeaubon 11,3%
Ik krijg niets op moederdag 7,6%
Parfum of verzorgingsproducten 7,1%

“Moeders stellen creativiteit duidelijk op prijs”, benadrukt Aleksandra Vidanovski van 2dehands.be. “Het draait niet om dure cadeaus, maar om de tijd en moeite die je in het geschenk steekt. Een gepimpte vaas of een tweedehands juwelenkoffertje of bijzettafeltje waaraan je een een persoonlijke touch geeft, kunnen zijn waardevoller dan splinternieuwe geschenken.

Kinderen slaan de bal mis

Opvallend is dat de voorkeuren van moeders en hun kinderen niet altijd overeenkomen. Hoewel 86% van de moeders aangeeft meer waarde te hechten aan originaliteit dan aan de geldwaarde van het cadeau, staat de traditionele bloemenruiker of plant nog steeds bovenaan het moederdag-shoppinglijstje van de kinderen.

Het leukste cadeau waar ik mijn moeder op moederdag een plezier mee kan doen is:
Een ruiker bloemen of plant 35,9%
Ik geef niets op moederdag 15,9%
Een cadeaubon 12,5%
Parfum of verzorgingsproducten 7,5%
Een zelfgemaakt cadeau dat ik heb geknutseld 4,2%

Maar het grootste geschenk dat een moeder kan krijgen, is volgens de respondenten de tijd en aandacht van hun dierbaren. Uitstapjes samen, een bezoekje of gewoon quality time worden door veel moeders als waardevoller beschouwd dan materiële geschenken.