Het mooie lenteweer is eindelijk aangebroken, en daarmee is het dé periode om korte metten te maken met je oude spullen. Wil je deze voorjaarsschoonmaak wat speelser maken? Koppel hem dan aan “The Minimalist Challenge”: dertig dagen lang kies je dagelijks enkele items uit om weg te doen. Op dag één kies je één stuk, op dag twee kies je twee stuks, enzovoort. Maar gewoonweg weggooien is zonde, want voor een oude zitmaaier, Ikea-kast of loungeset, kan je makkelijk wat geld verdienen. 2dehands.be helpt je op weg en deelt de populairste en meest trending zoekopdrachten van dit moment.
De zon breekt door de wolken, de pollen hangen in de lucht en de bladeren kleuren weer groen: de lente is intussen écht begonnen. Dat betekent dat het hoogtijd is voor de jaarlijkse lenteschoonmaak. Heb je geen zin om een hele dag door je huis te ploegen op zoek naar spullen die je niet meer gebruikt? Probeer dan een maand lang “The Minimalst Challenge” uit. De spelregels zijn eenvoudig: de eerste dag van de uitdaging kies je één item om weg te doen, op dag twee kies je er twee, en zo ga je door. Doe je dat dertig dagen, ben je 465 spullen lichter.
De populairste lentezoekopdrachten
Al die spullen rechtstreeks naar het containerpark brengen, is zonde, want je kan ze makkelijk een tweede leven geven én daarbij wat extra zakgeld verdienen. Maar wat zoeken Vlamingen deze lente het meest? Uit data van 2dehands.be blijkt dat ze sinds de start van de lente vooral op zoek zijn naar een tweedehandsauto (132.167 zoekopdrachten). Merken als BMW (108.431) en Mercedes (84.854) scoren daarbij het hoogst.
Met het mooie weer op komst, zoeken Vlamingen ook massaal naar een fiets (129.313), een elektrische fiets (104.518) en een zitmaaier (98.584) om hun tuin lenteklaar te maken. Anderen willen tijdens de paas- of zomervakantie op pad en kijken uit naar een tweedehands mobilhome (94.499) of caravan (75.204).
De top tien meest gezochte termen sinds de start van de lente:
- Gratis: 885.374
- Auto: 132.167
- Fiets: 129.313
- Bmw: 108.431
- Elektrische fiets: 104.518
- Zitmaaier: 98.584
- Mobilhome: 94.499
- Mercedes: 84.854
- Tuintafel: 76.582
- Caravan: 75.204
Vlamingen loodsen hun interieur naar de lente
Met het nieuwe seizoen verlangen veel Vlamingen ook naar een frisse look voor hun huis en tuin. In de categorie “Tuin en Terras” zoeken ze vooral naar een tweedehandsserre (22.633 zoekopdrachten) om hun groene vingers de vrije loop te laten, een loungeset (20.875) voor gezellige lenteavonden en een tracteur tondeuse (19.723) om het gazon weer spik en span te maken. Ook een nieuwe tuintafel (13.815) en tweedehands tuinmeubelen (13.752) staan hoog op hun lijst.
In de categorie “Huis en Inrichting” vallen een zetel (14.688), keuken (10.157) en kleerkast (9.992) het meeste in de smaak. Een tafel (9.884) en kast (9.875) maken de top vijf compleet. En wie zijn huis of tuin opnieuw inricht, kiest natuurlijk het liefst voor iconische of trendy meubelstukken die karakter toevoegen. 2dehands.be ziet op het platform dat Vlamingen een sterke voorkeur hebben voor bepaalde merken: Ikea (20.573), Fermob (13.612) en Fatboy (6.463) waren de meest gezochte merken.
Dit verkopen Vlamingen het meeste deze lente
Benieuwd naar wat anderen aanbieden tijdens hun lenteschoonmaak? In de categorie “Tuin en Terras” plaatsten Vlamingen sinds de start van de lente maar liefst 47.938 zoekertjes. De populairste items zijn grasmaaiers (2.998 zoekertjes), tuinsets en loungesets (2.344) en tuinplanten (2.128). Ook tuinstoelen (1.901) en bloempotten (1.865) lijken Vlamingen massaal te verkopen.
Binnen de categorie “Huis en Inrichting” loopt het aantal geplaatste zoekertjes zelfs op tot 100.059. Vlamingen verkopen vooral hun gebruikte stoelen (4.549), bankstellen (4.107) en servies (3.946). Daarnaast staan er tal van tafels te koop, van eettafels (3.679) tot salontafels (3.276).
“In plaats van je oude meubels weg te gooien, ontdek je op 2dehands.be welke trends momenteel populair zijn”, zegt Aleksandra Vidanovski van 2dehands.be. “Zo financier je je nieuwe tweedehands aankopen door je eigen pre-loved spullen te verkopen. Het is een win-winsituatie: je ruimt op, maakt winst én draagt bij aan een circulaire economie. En als bonus geef je je buiten- en binneninterieur een frisse update voor een geslaagde lente.”