Skip to main content

Antwerpen, 9 november 2025 – Halloween is net achter de rug, de geur van peperkoekenhuisjes vult de huiskamers en de eerste glühwein staat alweer op het fornuis: zoals Mariah Carey het elk jaar verkondigt, “It’s time!”. Kerstmis staat voor de deur, en voor acht op de tien (79%) Belgen hoort daar traditiegetrouw een kerstboom bij. Toch hoeft die niet per se echt te zijn: bijna zes op de tien (57%) zetten dit jaar een kunstkerstboom, terwijl slechts 19% nog kiest voor een echte dennenboom. Dat blijkt uit onderzoek van iVOX in opdracht van 2dehands.be. Naast de boom zelf denken Belgen ook steeds duurzamer over de versiering: een kwart kiest voor tweedehands decoratie.

De oranje tinten van de herfst maken stilaan plaats voor het fonkelende wit van de winter. Met november in zicht begint het echte aftellen naar de gezelligste tijd van het jaar: Kerstmis. Meer dan één op de tien Belgen (12%) zet deze maand alvast vol enthousiasme de kerstboom, en bij min-34-jarigen loopt dat cijfer zelfs op tot 18%. Toch blijven de meeste Belgen trouw aan traditie: ruim een derde (35%) wacht tot na Sinterklaas om de boom te zetten.

Kunstbomen winnen terrein

De geur van een verse dennenboom hoeft voor de meeste Belgen echter niet meer. Bijna zes op de tien (57%) kiest dit jaar voor een kunstkerstboom. Bij Vlamingen ligt dat aandeel nog hoger, met 62% tegenover 50% bij Walen. Vooral jongeren onder 34 jaar zijn enthousiast: 65% van hen kiest voor een kunstboom, gevolgd door 58% van de 34- tot 54-jarigen.

Slechts 19% van de Belgen kiest nog voor een echte dennenboom om de kerstsfeer in huis te brengen. Een kwart van wie een kerstboom zet, kiest daarbij voor een variant die ze na de feestdagen opnieuw kunnen planten.

Vintage en tweedehands charme verovert de kerstboom

Echt of kunstmatig, de kerstboom krijgt pas sfeer met de juiste versiering. Klassieke kerstlichtjes blijven de populairste keuze: 64% van de Belgen hangt ze in de boom. Meer dan de helft (52%) kiest daarnaast voor plastic kerstballen, terwijl 45% slingers en linten toevoegt. Net als vorig jaar duiken ook de vrolijke ornamenten opnieuw op, met 41% van de Belgen die hun boom ermee versiert.

Een kwart (24%) van de Belgen koopt die kerstversiering bovendien het liefst tweedehands. Bij Walen stijgt dat zelfs tot 30%, tegenover een vijfde van de Vlamingen. Jongeren onder 34 jaar kiezen nog vaker voor tweedehands decoratie, met 37% die dat bewust doet. Daarnaast geeft een derde van de Belgen de voorkeur aan vintage kerstversiering, en in Wallonië ligt dat percentage zelfs op 41%. In de afgelopen 7 dagen werden er maar liefst 2.650* zoekertjes geplaatst in de categorie ‘Kerstmis’.

Kerst blijft voor velen een periode vol rituelen, en dat zie je ook in hoe we met onze versiering omgaan”, concludeert Aleksandra Vidanovski, woordvoerder bij 2dehands.be. “Steeds meer mensen kiezen ervoor om bewuster om te springen met wat ze al hebben in plaats van elk jaar opnieuw te kopen. Drie vierde van de Belgen bewaart zijn kerstversiering dan ook voor het volgende jaar. Wie toch toe is aan iets nieuws, doet er goed aan zijn oude decoratie te verkopen in plaats van ze zomaar weg te gooien. We zien in november al een duidelijke piek in zoekgedrag naar kerstversiering, wat toont dat de interesse groot is. Zo geef je je spullen een tweede leven, verdien je er zelf iets aan en draag je tegelijk bij aan een duurzamere manier van feesten, zonder in te boeten aan warmte of gezelligheid.”

*Bekeken op woensdag 5 november

Over het onderzoek
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Team Lewis – 2dehands.be van 10 oktober tot 17 oktober 2025 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

Over 2dehands.be
2dehands.be werd opgericht in 1999 als een van de eerste zoekertjessites in België. Intussen is 2dehands.be met 42 rubrieken bijzonder populair. Zowel particulieren, als kleine en grote bedrijven gebruiken 2dehands.be: goed voor zo’n 3 miljoen bezoekers per maand. Samen kopen en verkopen ze nieuwe en gebruikte items en diensten. Elke dag worden er gemiddeld zo’n 85.000 nieuwe zoekertjes geplaatst. Van kleding en verzamelobjecten tot auto’s en huisraad. Stuk voor stuk zijn ze allemaal wereldveranderaars want deze miljoenen gebruikers dragen telkens bij aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen. Kijk voor meer informatie op www.2dehands.be.