Brussel, 23 juli 2025 – Net voor Earth Overshoot Day, de dag waarop de mensheid alle natuurlijke hulpbronnen van het jaar heeft opgebruikt, brengt de Hergebruikalliantie positief nieuws. Deze samenwerking van HERW!N (Kringwinkel), 2dehands.be, HappyTroc en Cash Converters onderzocht het hergebruikgedrag van 2.000 Belgen en komt tot hoopvolle conclusies. Belgen omarmen hergebruik: bijna de helft van de mensen (46,2%) verkopen tweedehands en ook het weggeven blijft populair, met 73% die spullen weggeeft aan de kringwinkel, familie of goede doelen. Bovendien verdienen verkopers gemiddeld meer: 162 euro tegenover 132 euro vorig jaar. Toch laat ons land nog altijd grote kansen liggen: bijna 1 op 10 Belgen (9,5%) gooit bruikbare spullen nog steeds gewoon in de vuilnisbak.
Jongeren zijn koplopers, 55-plussers geven het meest weg
Het grote jaarlijkse onderzoek van de Hergebruikalliantie bij 2.000 Belgen toont duidelijke trends: hergebruik is populair, maar niet bij alle leeftijden even sterk. Jongeren zijn absolute koplopers bij verkopen en kopen: maar liefst 63,1% van de mensen tot 34 jaar verkocht het voorbije jaar gebruikte spullen, tegenover slechts 28,1% bij 55-plussers. Ook bij aankopen zien we dit patroon: 52,3% van de jongeren kocht iets tweedehands, tegenover 27,9% bij 55-plussers.
Opvallend: bij het weggeven draait het om. Oudere Belgen zijn daar net iets vrijgeviger: 74,2% van de 55-plussers geeft spullen weg, tegenover 71,8% bij jongeren. De verschillen zijn er wel kleiner dan bij verkopen en kopen.
Wie verkoopt, doet dat ook intensief: gemiddeld zetten zij 8,3 producten te koop. Wie koopt, koopt gemiddeld 6,7 producten.
Het mooiste nieuws is dat Belgen steeds positiever staan tegenover tweedehands. 77% ervaart het verkopen van gebruikte spullen als positief – een stijging tegenover 74,9% vorig jaar. Hetzelfde geldt voor het kopen: ook daar stijgt het positieve gevoel van 74,3% naar 77,1%.
Kleding en boeken populairst, mannen hamsteren meer
Kleding staat met voorsprong op nummer 1 in het lijstje van verkochte tweedehandsspullen: 53% van wie verkoopt, zet kledingstukken te koop. Boeken (27%) en speelgoed (26%) vervolledigen de top 3. Opvallend: vrouwen zijn vrijgeviger dan mannen. Zij geven vaker spullen weg aan de kringwinkel (52% tegenover 43% bij mannen), terwijl mannen moeilijker afscheid nemen van hun bezittingen (45% houdt spullen bij tegenover 30% bij vrouwen).
De belangrijkste motivatie om tweedehands te verkopen? “Het is goed voor de portemonnee” (64%), gevolgd door “het hebben van minder onnodige spullen geeft me rust” (36%). Milieubewustzijn scoort met 33% ook hoog.
Kansen liggen nog op straat – letterlijk
Toch laat België nog altijd kansen liggen. Een zorgwekkende 9,5% van de Belgen gooit bruikbare spullen nog steeds in de vuilnisbak, terwijl 27% ze naar het containerpark brengt. “Dat zijn gemiste kansen voor zowel het milieu als de portemonnee,” aldus de Hergebruikalliantie.
Van wie niet verkoopt, zegt meer dan een kwart (27%) “niets te hebben om weg te doen” – een flauw excuus. “Iedereen heeft wel iets dat een tweede leven verdient,” klinkt het.
Garantie wordt steeds belangrijker
Opvallend: Belgen hechten veel belang aan garantie bij tweedehandsaankopen. 59% vindt garantie belangrijk en is bereid er meer voor te betalen. Een derde (33%) wil minstens een jaar garantie, terwijl een kwart tevreden is met zes maanden.
“Dit toont dat consumenten steeds bewuster tweedehands kopen en bewijst dat tweedehands geen compromis meer betekent”, zegt de alliantie. “Consumenten willen kwaliteit en zekerheid, ook bij hergebruik.”
Overheid moet meer doen
De Belgen zijn duidelijk: 77% vindt dat de overheid hergebruik meer moet aanmoedigen, 75% wil fiscale voordelen. Tegelijk roepen ze producenten ter verantwoording: 89% vindt dat fabrikanten producten makkelijker herstelbaar moeten maken, 86% wil dat ze meer verantwoordelijkheid nemen voor de hele levenscyclus van hun producten.
Earth Overshoot Day als wake-upcall
“Op Earth Overshoot Day wordt pijnlijk duidelijk dat we de planeet uitputten,” besluit de Hergebruikalliantie. “Hergebruik is één van de meest concrete manieren waarop elke Belg het verschil kan maken. Het is goed voor het milieu, de portemonnee én geeft een positief gevoel. Wat wil je nog meer?”
Over de Hergebruikalliantie
De Hergebruikalliantie verenigt de belangrijkste spelers in de Belgische hergebruik- en tweedehandssector: HERW!N (Kringwinkel), 2dehands.be, HappyTroc en Cash Converters. Samen promoten zij hergebruik als duurzaam alternatief voor nieuwkoop.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door iVOX tussen 16 april en 5 mei 2025 bij 2.000 Belgen, representatief voor taal, geslacht, leeftijd, diploma en sociale klasse. De maximale foutenmarge bedraagt 2,1%.